Patrick Sweetlove, huisarts
home raadpleging infomail actueel medische info hyperlinks

Cholesterol- en vetverlagend dieet

Ons risico op hartziekten en bloedvatziekten wordt niet alleen bepaald door ons cholesterolgehalte maar ook nog door andere factoren. Dat risico moet daarom globaal worden bekeken en niet per afzonderlijke risicofactor. Stoppen met roken is de meest kostenefficiënte maatregel en is zelfs kostenbesparend. Een volgehouden vetarm dieet wordt aanbevolen. Ook controle van de bloeddruk en voldoende beweging zijn nodig.

Cholesterol

Goede en slechte cholesterol (klik om te vergroten)Cholesterol maakt integraal deel uit van ons organisme. Cholesterol wordt voor 70 % aangemaakt door onze lever en is voor 30 % afkomstig van onze voeding.

In ons bloed is cholesterol gebonden aan partikels (HDL, LDL, enz.) die instaan voor het transport ervan in ons bloed. LDL staat voor lage densiteitcholesterol en HDL voor hoge densiteitcholesterol.

  • De LDL-partikels voeren cholesterol naar de weefsels via de bloedvaten (LDL = "slechte cholesterol").
  • De HDL-partikels brengen het teveel aan cholesterol van de weefsels naar de lever waar het wordt geëlimineerd (HDL = "goede cholesterol").

De verhouding tussen de hoeveelheid LDL en HDL is van belang. Als er te veel LDL aanwezig is ten opzichte van HDL, zal de cholesterol de neiging hebben zich op te hopen in de slagaders in de vorm van plaques (= atheroomplaques) en deze te vernauwen (=arteriosclerose). In deze omstandigheden kan op de plaats van de vernauwing een bloedklonter ontstaan (= trombose). Wanneer het bloed niet meer vlot kan stromen door de slagaders, komt het bloed niet meer in de weefsels, met ernstige klinische gevolgen: cerebrovasculair accident (: beroerte), hartinfarct, enz.

Principes

  • gevarieerde voeding
  • matig gebruik van vetten en suikers
  • onbeperkt gebruik van volkorenproducten, groenten en fruit
  • matig alcoholgebruik

Groenten

  • Groenten bevatten geen cholesterol en zijn rijk aan vezels. Ze bevatten weinig calorieën. Eet zo veel groenten als u wil en bereid ze op een gezonde manier (gestoomd, rauw, enz.).
  • Kies de sterkst gekleurde groenten: ze bevatten meer antioxidantia.
  • Weet dat linzen, erwten, bonen, enz. meer calorieën, maar ook meer vezels bevatten.

Vers fruit

  • Net zoals groenten bevat fruit geen cholesterol en is het zeer rijk aan vezels. De energiewaarde van fruit is variabel; ze is afhankelijk van de hoeveelheid suiker van de verschillende fruitsoorten. Zo zijn druiven, bananen, gedroogde en oliehoudende (vetrijke) vruchten (amandelen, okkernoten, hazelnoten, pistachenoten, enz.) "energierijker".
  • Kies, net als bij groenten, het sterkst gekleurde fruit omdat dit meer antioxidantia bevat.
  • Vermijd ingeblikt (op siroop), gekonfijt fruit of fruit dat in alcohol is opgelegd.
  • Vermijd kokosnoot (vers of gedroogd), want deze vrucht is zeer rijk aan verzadigde vetzuren

Granen en zetmeelhoudende producten

  • Eet bij voorkeur volkorenbrood, roggebrood, multigranenbrood, "natuur"-ontbijtgranen, aardappelen, ongepelde rijst, gewone en volkorenpasta.
  • Vermijd wit brood, stokbrood, beschuit, krakelingen, krentenbrood, croissants, brioches, pasta met eieren, enz. omdat deze meer vetten en/of suiker en/of cholesterol en/of verzadigde vetzuren bevatten.
  • Vermijd pasta met eieren, gratin dauphinois en - uiteraard - frieten, kroketten en chips.

Olie en vet

  • Houd het onderscheid tussen verzadigde en onverzadigde vetten in gedachten en kies voor onverzadigde vetzuren of voor speciale margarine of minarine. Kies bij voorkeur gemengde olie en varieer uw oliegebruik.
  • Vermijd zoveel mogelijk boter, reuzel en "zichtbare" vetten (vette delen van vlees en gevogelte, enz.) omdat ze verzadigde vetzuren bevatten. Als u tòch frituurt, geef dan de voorkeur aan arachideolie of olijfolie. Niet vaker dan twee keer per maand gefrituurd eten.
  • Vermijd absoluut sauzen (mayonaise, béarnaise, tartaarsaus, enz.) en neem liever een lichte vinaigrette.

Zuivelproducten

  • Geef de voorkeur aan magere of vetarme producten : magere of halfvolle melk, magere yoghurt, magere kaas, magere platte kaas, magere geitenkaas, enz. Een tip: op de korst van de kaas staat het vetgehalte bij droogrest vermeld. Gebruik geen kazen met een vetgehalte hoger dan 30.
  • Beperk het verbruik van vette kazen, aangezien die veel vet en cholesterol bevatten (brie, camembert, gruyère, edam, emmentaler, roquefort, gouda, feta, explorateur, enz.). Idem voor kazen met een vetgehalte hoger dan 30 % bij droogrest.
  • Vermijd om dezelfde reden volle melk, verse room, vette kaas of "dubbelroom", volle yoghurt, enz.
  • Neem geen bereidingen of desserten op basis van melk (pudding, crème, ijs, mousse, enz.).

Eieren

Eigeel is bijzonder rijk aan cholesterol (220 mg en meer per eigeel!). Eet niet meer dan twee eieren per week. Het gaat om het totaal aantal eieren: niet alleen de eieren die u als dusdanig eet, maar ook de eieren die in bereidingen zijn verwerkt (gebak, pannenkoeken, enz.) of gebruikt als garnituur (salades, enz.).

Vlees

  • Eet bij voorkeur mager vlees en geef altijd de voorkeur aan "edele" stukken (filet, ribstukken, ragout). Aan te bevelen zijn: gevogelte zonder vel (kip, kalkoen, enz.), wild, filet en ribstukken van kalf, rund, varken, paard, konijn.
  • Gans, kip en eend uit kwekerijen zijn veel vetter, evenals braadkip.
  • Vermijd minder-edel vlees: spiering (schouderstuk van het varken), karbonade, gehakt, worsten, lamsragout, rollade, enz.
  • Vermijd, wegens het hoge vet- en cholesterolgehalte, te allen prijze hersenen, lever (van kalf, rund, varken, gevogelte). Vermijd tevens alle soorten vleeswaren, wegens hun vetgehalte: salami, rauwe ham, gedroogde worsten, varkenspastei, enz. Vergeet niet dat bereide vleeswaren niet alleen vet maar ook vaak sterk gezouten of gerookt zijn, wat een stijging van de bloeddruk kan veroorzaken.

Vis en schaaldieren

  • Vis is de beste bron van sterk onverzadigde vetzuren. Alle soorten vis zijn aanbevolen. Let nochtans wel op de bereidingswijze: verwijder het vel en gebruik gezonde bereidingswijzen (in de oven, in bouillon of gepocheerd, in papillotten, gegrild, in de microgolfoven, enz.).
  • Vermijd verse of gerookte paling, want deze vis is veel vetter en bevat meer cholesterol.
  • Vermijd gefrituurde vis, zowel vers als ingevroren ('fish sticks'). Vermijd ook bereidingen met vis in frietvet.
  • Matig het verbruik van schaal- en weekdieren (garnalen, Sint-Jakobsschelpen, krab, kreeft, enz.) die weliswaar minder vet, maar meer cholesterol bevatten. Eet ze vooral niet met koude sauzen (mayonaise, tartaar-, cocktailsaus, enz.).

Zoetigheden, nagerechten en snoep

  • Fruit als dessert is een goede gewoonte.
  • U kan ook - met mate - droge koeken of vetarm gebak (genoise, biscuit, enz.) gebruiken, of gebak op basis van eiwit.
  • Eet liever gezoete dan gesuikerde nagerechten en kies nagerechten op basis van afgeroomde of magere producten.
  • Kristalsuiker, eieren (vooral het eigeel), volle melk, enz. zijn af te raden. U kan beter een zoetstof gebruiken, zoals aspartaam, acesulfame K, sacharine.
  • Denk aan de "inhoud" van uw desserten (cholesterol, suikers): vermijd gebak met boter, room, eieren, chocolade, enz. Vermijd chocoladesaus, karamelsaus, enz. , en snoep niet!

Lees meer op deze site over bloeddruk en het verband met cholesterol en voeding

Links


Mocht je na het lezen van deze brochure nog vragen hebben, stel ze gerust tijdens de raadpleging!

Dr. Patrick Sweetlove,
Osystraat 41, 2060 Antwerpen
Raadpleging enkel na afspraak op: 03 / 225 24 25.


Terug naar Medische informatie
[Home] [Raadpleging] [Infomail] [Actueel] [Medische info] [Links]
black infrared 6s beats by dre cheap coach outlet online jordan 6 sport blue jordan 11 legend blue louis vuitton outlet michael kors outlet foamposites black suede Legend Blue 11s black infrared 6s retro jordans michael kors outlet black infrared 6s sport blue 6s jordan retro 6 jordan 6 black infrared sport blue 6s coach outlet online foamposites black suede jordan 6 black infrared legend blue 11s black infrared 6s jordan 11 legend blue jordan 6 retro jordans jordan 6 jordan 6 sport blue jordan retro 11 jordan retro 11 legend blue 11s legend blue 11s legend blue 11s legend blue 11s jordan 6 sport blue beats by dre cheap louis vuitton outlet coach factory outlet legend blue 11s legend blue 11s Legend Blue 11s