Actueel
Vitaminesupplementen zorgen niet voor extra weerstand
|
2005-10-03 |
Uit een publicatie in het medisch vakblad British Medical Journal blijkt dat het slikken van multivitaminesupplementen geen invloed heeft op de weerstand van ouderen. Ook was er geen invloed meetbaar op het aantal artsbezoeken en ziektedagen. Dit onderzoek bevestigt dat bij een evenwichtig eetpatroon in principe geen vitaminesupplement nodig is. Alleen specifieke groepen mensen hebben van bepaalde vitamines wat extra nodig.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij 940 thuiswonende ouderen van 65 jaar en ouder. Het dagelijks gebruik van een supplement met multivitamines en mineralen gedurende een jaar had geen aantoonbaar effect op het aantal zelfgerapporteerde infecties, artsbezoeken en het aantal ziektedagen.
Geen extra gezondheidseffect
De vitamines A, B6, E en C en de spoorelementen zink en selenium spelen een belangrijke rol bij het in stand houden van het afweersysteem in het lichaam. Alleen bij een ernstig tekort aan deze vitamines kan de weerstand afnemen. Als er gevarieerd en gezond wordt gegeten, krijgt het lichaam voldoende van bovengenoemde voedingsstoffen binnen om gezond te blijven. Vitaminesupplementen hebben dan geen extra effect op de gezondheid.
Wanneer is een multivitaminesupplement gewenst?
Bovengenoemde studie bevestigt dat ook gezonde senioren niet standaard een multivitaminesupplement nodig hebben. Vanaf 50 jaar is extra vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken. Oudere mensen die regelmatig ziek zijn en last hebben van eetproblemen en/of gewichtverlies doen wél er goed aan een multivitaminesupplement te gebruiken met niet meer dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.
Extra voor specifieke groepen
In het algemeen krijgen kinderen tot vier jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en senioren het advies om extra vitamines te slikken. Rond de zwangerschap verkleint extra foliumzuur (B11) de kans op een open ruggetje. Ook is vitamine D nodig voor een betere opname van calcium. Kleine kinderen hebben wat extra vitamine D nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Voor alle anderen geldt het advies dat àls aanvulling gewenst is, te kiezen voor een multivitaminesupplement met niet meer dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.
Rokers, drinkers, topsporters en vegetariërs hebben andere vitaminebehoeften. Het is zinvol daarnaar te informeren bij uw arts.
Er zijn ook medicijnen die bij langdurig gebruik direct of indirect invloed hebben op de stofwisseling of de werking van vitamines. Dit zijn onder andere p-aminosalicylzuur (vit. B12 en K), antibiotica (vit. B2, biotine en vit. K), galzuurbinders zoals cholestyramine en colestipol (vit. A, D, E, K, B12, foliumzuur), fenytoïne (vit. D, K, foliumzuur), isoniazide (niacine, vit. B6) en methotrexaat (foliumzuur).
Links
- Artikels in de British Medical Journal
- Lees ook op deze site
|